Ons onderwijs

Elke leerling groeit door onderwijs dat bij hem of haar past en dat rekening houdt met zijn of haar speciale kennis, vaardigheden, interesses, talenten en beperkingen. Zodat een leerling met zelfvertrouwen klaar is voor de volgende stap.

Adaptief onderwijs

We geloven in adaptief onderwijs. Adaptief betekent dat we inspelen op de drie basisbehoeften die ieder mens heeft: relatie, autonomie en competentie:

  • Relatie: we geven leerlingen een welkom gevoel. Ze ervaren dat ze erbij horen. Dat ze mee mogen doen. En dat anderen met hen willen spelen en werken.
  • Autonomie: leerlingen krijgen de ruimte om zelf beslissingen te nemen en met ideeĆ«n te komen of activiteiten te ondernemen.
  • Competentie: we zien leerlingen voor vol aan. Ze ervaren dat ze veel kunnen en voelen dat ze op hun taken zijn toegerust. Ook krijgen ze waardering voor wat ze doen en laten zien.
  • Naast aandacht voor de basisvakken is het voor ons vanzelfsprekend om in ons curriculum ook ruim aandacht te besteden aan:
  • Sport en bewegen;
  • Kunst en cultuur;

Voor meer uitgebreide informatie verwijzen we naar de schoolgids op onze website: www.wegwijzer-ede.nl.

Sport en bewegen

Bewegen is gezond en dat stimuleren we graag. Alle groepen krijgen bewegingsonderwijs of zwemles. Ook doen we mee aan sportdagen in de regio. Onze speciale schoolpleinen nodigen uit tot spelen en bewegen. We werken samen met Special Heroes. Dit is een landelijk programma dat kinderen meer wil laten bewegen. Door alle sportieve activiteiten heeft De Wegwijzer het deelcertificaat Sport en Bewegen van De Gezonde School ontvangen. Daar zijn we erg trots op.

Kunst en cultuur

We willen ook dat leerlingen zich op cultureel gebied ontwikkelen. We bieden verschillende creatieve vakken aan en via de coƶrdinator kunst en cultuur kunnen ouders meer informatie ontvangen over een vereniging. Externe leraren geven muziek- en theaterles op school. Dit doen we in samenwerking met Cultura.

Burgerschap

De kern van burgerschapsonderwijs gaat over aandacht voor basiswaarden. Denk aan gelijke behandeling en respect voor anderen in een multiculturele samenleving. Het gaat om positief met elkaar omgaan in de klas. We vergroten zo de zelfredzaamheid van onze leerlingen in de Nederlandse samenleving.

Burgerschap is geen apart vak. Het komt terug in ons schoolklimaat, verschillende vak- en leergebieden, schoolbrede projecten of het betrekken van de omgeving van de school bij ons onderwijs. We gebruiken verschillende dagelijkse situaties om leerlingen te laten ervaren dat aan elke kwestie verschillende kanten zitten. De mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen bepalen deels waar we de focus op leggen.