Onze school

Op De Wegwijzer geloven we in de kracht van iedere leerling. Onze leerlingen krijgen het best passende onderwijs en de bijkomende zorg. Met als doel dat zij zo zelfstandig mogelijk kunnen leven. We gaan hierbij uit van de kracht in iedere leerling.

Onze school in het kort

De Wegwijzer biedt speciaal onderwijs aan kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Alle leerlingen hebben speciaal onderwijs nodig vanwege hun leermogelijkheden en ondersteuningsbehoefte. Vaak is er sprake van een extra behoefte aan veiligheid en structuur. Of is extra ondersteuning nodig vanwege gedrag en gezondheid.

De Wegwijzer is een protestants-christelijke school. Dat ziet u terug in ons doen en laten en de keuzes die we maken. Iedereen is welkom bij ons. Leerlingen, ouders en medewerkers van verschillende achtergrond, godsdienst of levensovertuiging gaan bij ons op school met respect met elkaar om.

De Wegwijzer heeft:

• 150 leerlingen tussen de 4 en 12 jaar;
  • 55 medewerkers;
  • 4 onderwijszorggroepen en 7 ZML-groepen (van ongeveer 8 tot 15 leerlingen);
  • Twee groepen voor speciaal onderwijs op locatie De Vogelhorst in Barneveld,
  • Twee groepen met onderwijszorgarrangementen op locatie Het Panorama.

Bekijk hier ons organogram

Locatie

Leerlingen op onze school volgen onderwijs in Ede en Barneveld. Leerlingen vinden op onze school een veilige basis voor hun ontwikkeling.

Leren en spelen

Naast de groepslokalen zijn er aparte ruimtes om individueel of in kleine groepen met kinderen te werken. We hebben een speel-leerruimte. De inrichting past bij de leeftijd van de leerlingen. Elk gebouw heeft een eigen buitenspeelplein. Zo bieden we onze leerlingen ook in de pauze rust, ruimte, veiligheid en overzicht.

Ingericht voor zorg

Onze school is speciaal ingericht om extra zorg te kunnen bieden. We hebben een snoezelkamer, verschoningskamer, invalidentoilet en een lift.

Speciale ondersteuning

Onze leerlingen hebben extra behoefte aan veiligheid en structuur. Ook hebben ze vaak ondersteuning nodig vanwege hun gedrag en gezondheid. Wij bieden deze ondersteuning graag. En geven aandacht aan leren, persoonsvorming én sociale vaardigheden.

Leerroutes en uitstroomprofielen

Onze school biedt de volgende leerroutes met bijbehorende uitstroomprofielen:

• Leerroute 1: voortgezet speciaal onderwijs.
  • Leerroute 2: voortgezet speciaal onderwijs.
  • Leerroute 3: voortgezet speciaal onderwijs.
  • Leerroute 4: voortgezet (speciaal) onderwijs, praktijkonderwijs.

Daarnaast behoort (tussentijdse) uitstroom naar een reguliere school tot de mogelijkheden wanneer uw kind op een reguliere school de ondersteuning kan krijgen die nodig is.

Onze visie

Als ouder wilt u niets liever dan dat uw kind écht gezien wordt. We zetten de onderwijsbehoefte van elke individuele leerling voorop. Wat is er nodig om met succes de schooltijd te doorlopen? We kijken naar wat uw kind kan en wil en begeleiden het bij alledaagse vaardigheden voor wonen, werken én vrije tijd. Zo werken we toe naar een volwaardige plek in de maatschappij.

Inspectiebeoordeling

Eens per vier jaar bezoekt de Inspectie van het Onderwijs onze school. Ons onderwijs kreeg de laatste keer een voldoende. Dit betekent dat ons bestuur voldoet aan de vereiste basiskwaliteit.

De Wegwijzer in beeld

Aanmelden

Wilt u een nieuwe leerling aanmelden? Voor de toelating van uw kind tot een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring nodig.

Wachtlijstprocedure

In het geval dat er onverhoopt meer leerlingen worden aangemeld dan we kunnen plaatsen, moeten we overgaan tot het hanteren van een (tijdelijke) wachtlijst.