Doelen

Als school leren we ook. We willen ons onderwijs steeds blijven verbeteren. Elk jaar stellen we onszelf doelen. Hier leest u wat we vorig jaar bereikten en waar we komend jaar aan willen werken.

Bereikt in 2023

• Ouderbetrokkenheid is vergroot met organisatie van 6-wekelijkse koffie-/themaochtend, inloopmomenten, deelname projecten en intensief gebruik van communicatiemiddel SchouderCom/SocialSchools.
  • Samen met ouders en zorgpartners vormen wij een driehoek rondom de leerling om zo optimaal tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van elke leerling.
  • Teambreed zijn er studiedagen geweest om te komen tot een breed gedragen en geactualiseerde missie en visie voor de komende jaren.
  • Muziekonderwijs heeft een vaste plek binnen al onze groepen met inschakeling van externe muziekdocenten.
  • Het LACCS-denken en – werken wordt breed binnen de Wegwijzer toegepast. Het onderwijszorgaanbod richt zich op brede talent ontwikkeling, door aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
  • Implementatie methode op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling.
  • ICT-middelen voor leerlingen leerroute 1 en 2 zijn ingezet. Denk bijvoorbeeld aan een oogbesturingscomputer en passende computerprogramma’s.

Nieuw jaar, nieuwe doelen

• We investeren in mogelijkheden voor medewerkers om zich verder te ontwikkelen. Door het aangaan van een jaarlijks waarderend gesprek waarin onder andere groeimogelijkheden en expertise-ontwikkeling worden besproken.
  • Scholing blijft een speerpunt. We denken hierbij aan brede scholing om zo onze brede doelgroep leerlingen voor nu en in de toekomst op maat te kunnen begeleiden:
    • Hechting
    • Trauma sensitieve prikkelverwerking
    • LACCS
    • Natuuronderwijs
    • Vanuit MILO, gerelateerd aan uitbreiding communicatie
    • PBS
  • We willen samenwerken met ouders als deskundige van het eigen kind. Dit samen met belangrijke zorgpartners en jeugdhulp als het gaat om indicatie uren zorg in het onderwijs vanuit Jeugdwet of Wet langdurige zorg.
  • Het vergroten van autonomie van de leerlingen door daar waar mogelijk hen ruimte te geven om zelf beslissingen te nemen en met ideeën te komen. Sluit aan bij ons adaptief onderwijs.
  • We onderhouden een intensieve samenwerking met onze zorgpartner ’s Heerenloo door middel van structureel inplannen van gesprekken als het gaat om instroom jonge leerlingen en aanvullende zorgbehoeften. Mede het samen optrekken met observatiegroep ‘Stapsgewijs’.
  • In samenwerking met ’s Heerenloo, so de Wegwijzer en vso de Toekomst heeft er een kwaliteitsverdieping plaats gevonden op de locatie Panorama op de diverse gebieden. (organisatie, inhoud, samenwerking/ afstemming en komen tot gedeelde visie onderwijs – zorg).
  • We investeren in het nadrukkelijker inzetten van kwaliteiten van professionals. We denken daarbij aan inzet van Rots en Water leerkracht, expertise inzet op gebied van TOS, cultuureducatie vanuit Cultura, expertisedeling breed vanuit team, verdere borging LACCS, voortraject PBS.
  • We onderzoeken op verschillende manieren hoe we het onderwijsaanbod aan steeds complexere doelgroepen kunnen optimaliseren. Methodieken en aanbod stemmen we steeds meer af op de doelgroep.
  • We onderzoeken met elkaar hoe leerlingen kunnen worden uitgedaagd door onderzoekend en ontdekkend te leren. Daarbij richten we ons op meer praktisch werken en leren/leren. We maken daarbij met het team de vertaalslag van onze missie/visie/kernwaarden naar de betekenis van ons onderwijs-/zorgaanbod.
  • We zijn in staat om alle leerlingen een passende leeromgeving te bieden. In het kader van inclusiever onderwijs is het onze opdracht om ervoor te zorgen dat onze leerlingen op een duurzame wijze de ondersteuning en hulpmiddelen krijgen die ze nodig hebben. Hierbij is passende financiering een voorwaarde.
  • Ondersteunende ICT is een belangrijk onderdeel om op een duurzame wijze vorm te geven aan ons onderwijs. Het is een ondersteunend middel om leerlingen te stimuleren zo zelfstandig mogelijk te kunnen leven. Het vierinbalansmodel werkt ondersteunend.

Onze resultaten

Wat gaat een leerling doen nadat zijn of haar tijd bij ons op school erop zit? Er zijn verschillende mogelijkheden.