Begeleiding en beoordeling
In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) beschrijven we voor elke leerling welke ondersteuning nodig is om goed te kunnen leren en ontwikkelen. De Commissie voor Begeleiding stelt voor elke leerling het ontwikkelingsperspectiefplan vast. Ook volgt de CvB of de leerling zich ook echt ontwikkelt volgens dit plan.
Voor elke nieuwe leerling maken we een OPP dat we jaarlijks met leerlingen en ouders bespreken.
Hoorrecht
Iedere leerling heeft het recht om mee te praten over zijn ontwikkelingsperspectief. Dat noemen we het hoorrecht. Het betekent dat we luisteren naar leerlingen als we beslissingen over hen nemen. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte praten zo mee over hoe hun eigen ondersteuning eruit komt te zien.
Wat heeft uw kind nodig?
In het OPP staat ook welke ondersteuning de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken. De mate van ondersteuning bepaalt mede de leerroute van de leerling.
Wat betekent dat voor de lessen?
Alle lessen die een kind volgt, hebben een doel. In de onderwijszorggroepen worden doelen opgesteld samen met de ouders (het LACCS-handelingsplan). We werken voor de leerlingen in leerroute 2, 3 en 4 met een basisaanbod voor de vakken rekenen, leren leren, schriftelijke taal, mondelinge taal en sociaal emotionele ontwikkeling. In het basisaanbod staan de doelen per leerjaar en leerroute beschreven. Hier wordt het hele jaar aan gewerkt. Omdat er tussen de leerroutes verschil zit in niveau, hebben we voor de vakken rekenen, schriftelijke taal en mondelinge taal plus-pakketten voor leerroute 2 en 3. Twee keer per jaar bespreken we de voortgang met ouders.
Waar groeit uw kind naartoe?
Zal uw kind straks zelfstandig kunnen werken? Is een vervolgopleiding mogelijk of blijft begeleiding waarschijnlijk nodig? Dit noemen we het uitstroom-profiel van de leerling. Voor ieder profiel bieden we een ander leeraanbod.
Hoe doet uw kind het in de praktijk op school?
We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van uw kind bij in een digitaal systeem, namelijk Schoolaris, het leerlingvolgsysteem. Zo zien we hoe de leerling zich daadwerkelijk ontwikkelt. Hierin staan de behaalde doelen, maar ook opmerkingen over gedrag en ontwikkeling.
Toetsen
We hebben een systeem van toetsing en evaluatie. Dit gebruiken we om te evalueren of we op schema liggen en of we aanpassingen moeten doen. Hiervoor gebruiken we de toetsen van IEP (voor leerlingen uit leerroute 4 bij wie dit van meerwaarde is), observatielijsten vanuit het leerlingvolgsysteem, en de leerlingbespreking.