Uitstroomprofielen en leerroutes

Het speciaal onderwijs (so) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling wordt een ontwikkelingsperspectief vastgesteld dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school met passende ondersteuning mogelijk. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.

Voorbereid op de toekomst

Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar:

  • Voortgezet speciaal onderwijs (vso) met uitstroomprofiel dagbesteding. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 1 of 2.
  • Voortgezet speciaal onderwijs (vso) of praktijkonderwijs (pro) met uitstroomprofiel arbeidsmarktgericht. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 3, 4 of 5. Uitstroom naar de Entree-opleiding (mbo-niveau 1) is ook mogelijk

Verschillende leerroutes

Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we bijvoorbeeld naar IQ, intensiviteit van ondersteuningsbehoeften, sociaal-emotionele ontwikkeling en schoolse vaardigheden. Daarbij houden we rekening met de individuele bevorderende en belemmerende factoren van de leerling.

Onderwijsprogramma

Ons onderwijs is afgestemd op de overgang naar het voortgezet (speciaal) onderwijs of het praktijkonderwijs. Daar zijn voor leerlingen twee uitstroomprofielen: dagbesteding en arbeid. In onze leerroutes houden we daar alvast rekening mee. In het onderwijsprogramma hanteren we drie fases: onderbouw, middenbouw en bovenbouw.

Onderbouw

In de onderbouw zitten leerlingen van beide uitstroomprofielen samen in een groep. De twee jongste groepen zijn onze jonge kind groepen. Wij geven ons de tijd om uw kind goed in beeld te brengen zodat we deze jonge kinderen goed op maat kunnen bedienen. Het onderwijs is gericht op ontwikkelen van interesses, werkhouding en basisvaardigheden voor zelfredzaamheid en communicatie. Er is veel ruimte voor spel, beweging, muziek en creatieve vakken. We werken met pictogrammen, foto’s en een speciale klok. Zo maken we de dag overzichtelijk.

Midden- en bovenbouw

In de midden- en bovenbouw gaan we verder met de ontwikkeling van de leerlingen. We sluiten aan op waar ze in de onderbouw gebleven zijn. Vanaf deze fase zitten leerlingen met hetzelfde uitstroomprofiel zoveel mogelijk bij elkaar in de groep. We besteden meer tijd aan cognitieve vaardigheden en taal. Hierbij houden we rekening met de ondersteuningsbehoefte van ieder kind.

Digitale geletterdheid

Digitale middelen spelen een steeds grotere rol in de samenleving. Daar sluiten we op aan. In het lesaanbod werken we daarom met digitale hulpmiddelen zoals het digitale schoolbord, Chromebook en tablets. Deze middelen zijn een onmisbare aanvulling op ons onderwijsaanbod.

Godsdienst

Aan de hand van de methode Trefwoord vertellen we Bijbelverhalen en koppelen deze aan het leven in deze tijd. We stimuleren het respect hebben voor andere levensbeschouwingen zonder dat dit de eigen levensbeschouwing tekortdoet. Dit doen we in de eigen groep en in de praktijk.